Chiang Kongh met de boot naar Pak Beng Laos - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu Chiang Kongh met de boot naar Pak Beng Laos - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu

Chiang Kongh met de boot naar Pak Beng Laos

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg janny

09 November 2013 | Thailand, Chiang Khong

Woensdag 6 november 2013
Chiang Kongh met de boot naar Pak Beng Laos

8.50 uur sharp: busje voor het hotel, om ons op te halen, en naar de pier te brengen. Nou ja, pier ...
Paspoort inleveren, visa eruit en door.
Bagage in t bootje, volk erin en off we go! Dwars over de snelstromende Mekong naar de overkant, Laos immigration. Tot dan toe best snel.
Aangekomen bij de pier in Laos, begint het. Eerst paspoort inleveren, visaformulier en DE pasfoto. O.k. So far so good. Wachten, en dan bij ander loket kun je je pas ophalen met $ 35,00. Nou die dollars hebben we, 100 zelfs. Wel, ik wil betalen, maar wordt samen met een Hollandse teruggestuurd, eerst wisselen bij t wisselkantoortje aan de overkant. Zij heeft ook 100 dollar net als wij.
Haar dollars worden gewisseld, de mijne niet, schijnt een oud biljet te zijn, wordt niet geaccepteerd! Wat nu? Wel we hebben wat Amerikanen bij ons, die het oude voor nieuwe briefje willen wisselen. Ik weer terug en ja hoor, gewisseld. Terug naar het loket, en ja ja, 2 paspoorten!
Dan in een tuktuk, naar de pier voor de cruise. Klimmen in t zand, en daar is ie!
De boot! Ziet er goed uit, instappen, en zitten in Toyota autostoelen.
We vertrekken, tsjonge dat stroomt snel! Leuk gezelschap, Zwitsers, Nederlanders, Amerikanen en Engelsen. 16 totaal, dus ruimte genoeg.
We hebben een Laotiaanse gids, spreekt goed Engels. De vrouw van de kapitein kookt de lunch, best lekker. De kapitein en zijn zoontje van 10 sturen de boot langs stroomversnellingen en draaikolken, langs rotsen en zandbanken.
De trip is geweldig, zo'n mooie natuur .
We stoppen bij een Lao dorp, daar wonen ze in teakhouten huisjes, uitleg over hun levenswijze, foto's maken en weer terug aan boord.
We varen tot de vroege avond, en gaan van boord in Pak Beng, een klein plaatsje aan de Mekong. Mm. Écht terug in de tijd. Het is maar goed als één straat, onverhard, met aan weerskanten winkeltjes, restaurants en verder niks, en stel je dan geen etalages voor maar meer stalletjes.
Het hotel ziet er goed uit, dus we checken in. Daarna met de groep uit eten. Dat bevalt goed, lekker gegeten voor 4 euro samen of zo. Niet te duur dus hè? Onderussen valt geregeld de stroom uit, fans af en licht uit, aggregaat aan, en weer af! Een hele vertoning.
Op de terugweg nog cake en muffins gekocht, voor morgen bij de koffie aan boord. Opeens loopt er een meisje, zoals Roos, met een plastic bekertje en zegt Kips, ze schooit gewoon, niet te geloven! Alle Roosjes horen toch lekker in bed!
En dan in het hotel, is er een probleem met de electriciteit. Overal hoor je airco 's piepen, en mensen momperen...
De wifi doet t gelukkig wel in de lobby, maar ja, wat heb je aan wifi als de badkamer donker is! ...zoals bij ons dus.... De airco piept alleen maar, maar de fan doet t wel! In de slaapkamer brandt een iemienie klein lampje, en we hebben, ja Ton!! - Ons koplampje bij ons, dus dat gebruiken we om te douchen.
Je ziet het, komt altijd van pas.
Het is nu pas 21.25 uur, maar ja, moe dus dan naar bed.
Morgen om half 7 worden we voor het ontbijt verwacht, dus slapen dan maar. Als er verder niet gespookt wordt tenminste!
En ... In het donker zie je ook geen vieze beesten, voordeel. Ik doe mijn doppen maar in en oogjes dicht. Het bed is iets zachter en het kussen ook, wie weet slaap ik lekker!
En dan lig ik net, en belt mijn broer, zoals afgesproken. Ik vertel waarom we al in bed liggen, en hij lacht zich krom, zeker als ik over t lampje vertel. Ik spreek ook nog even mijn moedertje, en dan hangen we op, en slaap ik zo weer.

Verslag uit: Thailand, Chiang Khong

Thailand en Laos 2013

MOrgen Op 30 oktober 2013 vertrekken we naar Thailand.
Onze planning tot nu toe :
Vlucht naar Dubai, stopover van 3 uur en door naar Bangkok.
Aankomst 13.30 uur plaatselijke tijd.
Om 18.15 uur vliegen we door naar Chiang Rai.
Hier blijven we tot maandag.
Maandag reizen we door naar Chiangkong, aan de Mekong en de grensovergang naar Laos.
Woensdagochtend steken we de Mekong over naar Laos, nieuw visa, en gaan we op de slowboat. We varen die dag naar Pak Bang, daar gaan we van boord en overnachten in een hotel.
De volgende dag varen we verder naar Luang Praban. Een stad die op de lijst van Unesco staat. Rondkijken, beetje fietsen en hoelang we blijven weten we nog niet.
Hoe onze trip verder gaat, en of we naar Vientiane gaan, ligt eraan hoe dat bevalt. Het is 800 km verderop.
In Vientiane is de friendshipsbrug, kunnen we weer naar Thailand, naar Nong Kai. Daar waren we al eens voor 3 nachten, we bleven er 7. Even terug dus. Maar t kan ook anders lopen.
Uiteindelijk zullen we 1 week aan een tropisch strand vertoeven, waar? Ligt aan het weer.
Op de 21 ste zijn we in elk geval in Bangkok, waar we s avonds om 23 uur moeten inchecken voor onze vlucht naar huis.

Jullie zien, er zijn nog een aantal zaken te regelen. komt goed, we hebben er zin in!