Zondag 17 november Udon Thani, Loi Kratong - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu Zondag 17 november Udon Thani, Loi Kratong - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu

Zondag 17 november Udon Thani, Loi Kratong

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg janny

17 November 2013 | Thailand, Udon Thani

Goedemorgen! Opgevreten door de muggen! Ik heb wel 10 bulten! Het laatste wat we hier verwachtten waren muggen, zo schoon, maar ik denk dat ze zich hebben verschanst in de gordijnen. Dus Sjef heeft gespoten, en ik ga vanavond maar helemaal in de Deet.
Het is stralend weer, zowat de enige plek in heel Thailand , ik houd de voorspellingen bij, want natuurlijk hadden we nog graag naar de zee gewild.
Vandaag genieten van een luie dag aan het zwembad. Wel, het zwembad van het hotel www.siamgrandhotel.com is zelfs nog groter dan dat de website beloofd.lekkere ligstoelen en parasols, handdoeken, en .. Koffie en lunch naast de stoel, wat willen we nog meer, dan dutje doen ff zwemmen en weer liggen. we ontmoeten 2 Zweedse mannen, blijken hier te wonen, kletsen even, en vragen waar we vanavond Loi Kratong kunnen vieren. Dat blijkt hier aan het meertje tegenover te kunnen, en bij de Chinese tempel verderop.Dus we hebben weer een missie vanavond. Want hoe leg je aan een niksverstaande Tahise tuktukdriver uit dat je naar het meertje wilt waar het gemeenschapshuis is?
Dus daar gingen we, gesoigneerd, het is per slot van rekening zondag, Feestdag én Sinterklaas komt aan in Den Bosc.
We lopen, langs de snelweg, zo'n 500 meter naar het terrein waar het feest is. De politie agent salueert en laat ons oversteken. Ik voel me weer vereerd!
Er staan honderden tafels en stoeltjes midden in een weiland, gedekt met bestek en drank en iedereen zit er gezellig te keuvelen. Later komt het eten, het lijkt wel een liefdadigheidsdiner. We lopen even rond en gaan dan eens kijken naar alle plichtplegingen. Uit een snelle wagen wordt de gouverneur getoverd, in een lichtblauw zijden colbert met korte mouwen, zijn vrouw ernaast ook in lichtblauw. Speech, en speech en nog een speech. Dan komt er een Jongen naar ons toe,vraagt in het Engels of we gast willen zijn, ja, natuurlijk en we mogen mee naar de blauwe stoeltjes, for free, madame! We aanschouwen al het gedoe, tot en met de aerobics show van 40 plussers, en besluiten maar weer op te staan. We gaan naar het water, kopen een loi kratong, dat is een schijf bananenboom, daarop een versiering van bananenblad, bloemetjes, een lotusbloem, wierook en een kaarsje. Je steekt alles aan en dan laat je het te water en drijft het het meer op. De hele omgeving ruikt naar wierook. Bijzonder om mee te maken. Dan worden er nog wensballonnen opgelaten, van die witte papieren zakken, vuurtje onderin, en als het hard genoeg brandt gaat ie vanzelf omhoog. Honderden in de nacht gaan er voorbij. Genoeg gezien, we bedanken iedereen vriendelijk, en lopen weer terug naar het hotel.
Daar vinden we verderop een tuktuk, die ons naar de Chinese tempel brengt.Het is knetterdruk, allemaal kleine kinderen, die in alle attracties van de kermis mogen, een springkussen en op de trampolines en de wipkippen. Ze vangen visjes uit een bak, doen mee aan het rad van fortuin, gooien met darts op ballonnetjes, en gooien mandjes om een fles wisky heen, volksvermaakz!
Er staan heel veel eetstalletjes, maar niet iets lekkers, behalve varkenspootjes en worstballetjes of 4 eieren aan een stokje. Maar we vinden wel de pannenkoekjes met banaan, ook lekker. En door deze heksenketel heen lopen we rond het meer en zien al die ballonnen omhoog gaan, ze doen er zelfs vuurwerk in, gelukkig staat de wind de goeie kant op, naar het meer.sommigen belanden in een boom en branden uit. Apart sfeertje, iedereen is blij. Het is het vereren van het water, dat zorgt voor het groeien van de gewassen, en dat bij volle maan in november. En dat doen ze dan met licht en die drijvende bloemstukjes. Ballonnen oplaten is vragen om vergeving van zonden, zoiets als bij ons dun biechtstoel, maar dan in de lucht!
Enfin, ook hier hadden we het ook wel gezien, en we hebben nog steeds niet gegeten, dat doen we in een shoppingmall verderop, mm niet al te best, morgen iets anders zoeken. We arresteren een tuktuk, en laten ons weer luxe vóór de deur van het hotel afzetten, James de BellCaptain, zit al te wachten. Nog even emails checken, Facebook, Twitter en Nu.nl en we zijn weer up to date. Op de kamer een bakje rooibosthee, wat blijkt? het kamermeisje heeft me verrast! ze heeft het dekbed weer in de hoes gedaan, het is hier momenteel 29 graden, dus het eerste dat ik doe is dat eruit halen.
Aan het werk, het blog moet klaar! En pets! Ik heb de mug gevangen! Zou het de laatste zijn? Ik ga me toch maar met Deet insmeren!

Tags: Loi kratong

Verslag uit: Thailand, Udon Thani

Thailand en Laos 2013

MOrgen Op 30 oktober 2013 vertrekken we naar Thailand.
Onze planning tot nu toe :
Vlucht naar Dubai, stopover van 3 uur en door naar Bangkok.
Aankomst 13.30 uur plaatselijke tijd.
Om 18.15 uur vliegen we door naar Chiang Rai.
Hier blijven we tot maandag.
Maandag reizen we door naar Chiangkong, aan de Mekong en de grensovergang naar Laos.
Woensdagochtend steken we de Mekong over naar Laos, nieuw visa, en gaan we op de slowboat. We varen die dag naar Pak Bang, daar gaan we van boord en overnachten in een hotel.
De volgende dag varen we verder naar Luang Praban. Een stad die op de lijst van Unesco staat. Rondkijken, beetje fietsen en hoelang we blijven weten we nog niet.
Hoe onze trip verder gaat, en of we naar Vientiane gaan, ligt eraan hoe dat bevalt. Het is 800 km verderop.
In Vientiane is de friendshipsbrug, kunnen we weer naar Thailand, naar Nong Kai. Daar waren we al eens voor 3 nachten, we bleven er 7. Even terug dus. Maar t kan ook anders lopen.
Uiteindelijk zullen we 1 week aan een tropisch strand vertoeven, waar? Ligt aan het weer.
Op de 21 ste zijn we in elk geval in Bangkok, waar we s avonds om 23 uur moeten inchecken voor onze vlucht naar huis.

Jullie zien, er zijn nog een aantal zaken te regelen. komt goed, we hebben er zin in!