14 februari -10 Petchaburi - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu 14 februari -10 Petchaburi - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu

14 februari -10 Petchaburi

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg janny

15 Februari 2015 | Thailand, Phetchaburi

14 februari -10 Petchaburi

Oh heerlijk geslapen! En lekker vroeg wakker, heerlijk ontbijt in de tuin. De dames Nisa en Nit, twee zussen en eigenaar van dit guesthouse zijn superlief.
Plattegrond, fietsen mee en up we go. Naar de cave, de grot waar de buddha staat.
Kwamen we nog een optocht tegen, leek net het Oliebollenfantengeloop, maar was het nèt niet!
Voordat we de berg op moesten, mét fiets en al aan de hand, eerst nog koffie gedronken en al dat apengedoe eens bekeken. Nisa zei, they don't harm you, just ignore them. O.k. Maar 50 zijn er wel heel veel. Dus wij na de koffie tegen de berg op, niet zo heel stijl, maar stijl genoeg niet om tegenop te kunnen fietsen. Monkees everywhere...
Ik zeg tegen Sjef: net doen of ze er niet zijn! ...
Boven gekomen, een groot parkeerterrein, met stalletjes met drinken, en apenvoer, én apen natuurlijk. Ze gappen de maïskolven uit de koelboxen. Een twee hup!
Mooi om te zien, maar eigenlijk ook wel eng.
Dus moed bij elkaar geraapt en naar de grot. Serie trappen op, daarna trappen af, naar beneden. Zelfs Sjef vond het mooi, adembenemend mooi zelfs, geen claustrofobie, omdat het daglicht er binnen komt.
Al die Thai maken maar foto's en selfies en lol dat ze hebben! Ff offeren bij Boeddha beeld, rammelen met stokjes, wierookjes aan en hup weer foto's maken. Lachen!
En wij alles maar rustig bekijken. Het was er heerlijk koel.
We hebben armbandjes gekocht...rood-wit-geel...!
En toen weer hup, alle trappen op, naar de fiets, vlug blikje cola opgedronken, zag nog net een aap, een blikje sinas gappen van een klein meisje, en daar zat ie in de boom, met zijn blikje. De verkopers hebben catapults om ze weg te jagen, haha helpt niks.
Wij weer de berg af, en op naar de Wang tempel en het paleis van koning Rama de IV.
Boven op die andere berg, je ziet het overal liggen. Maarr... Eerst er naar toe fietsen. Onderweg gestopt voor een noodlesoepje, bekertje water, bakkie thee en verder naar de cable car. Oftewel de kabelbaan, naar de top van de berg, want klimmen op t heetst van de dag, dat doen we dus niet. Het was een gondel, waar 20 mensen in konden, die langs een rail naar boven gaat, prima, hoog, maar niet eng.
En boven, prachtig oud paleis, met het bed van de koning er zelfs nog in.
Die wist wel waar hij het beste kon wonen! Lekker windje. Fascinerend om te beseffen, wie toch alles tegen die berghelling heeft moeten dragen of takelen of wat dan ook om die gebouwen te maken.
Ook hier dus apen, die houden van bergen, blijkbaar.
Met de kabelbaan weer naar beneden, op t fietske, richting guesthouse, dwars door de stad. Het is weekend dus niet zo druk als gisteren. We zoeken een massage, want ik heb nog steeds een dikke enkel, niet gevonden in de stad, dus maar door naar huis.
Thuis wacht Nit ons op, how are you? Did you go tot the cave? En we moeten alles vertellen.
Ik vraag naar de massage en ze belt even op en 10 minuten later zijn we in de massagesalon.
6 bedden naast elkaar waar de Thaise martelingen plaats vinden! Met elleboog, knie, rek en strek, en lopen over je lijf, heb ik met mijn SpeakThai app, alleen een voetmassage besteld. Heerlijk, 1 uur lang! Mijn enkeltje wat dunner, en iedereen in een deuk om Sjef zijn halve teen.
De dames vinden mijn neus mooi! Grapje? Ze mogen hem hebben, en oh die borsten, nice too madame. Pff. Geloof er niks van. :-D
€8.00 voor ons samen verder, weer naar huis, oftewel om de hoek.
Daar komen we Nisa weer tegen, die gaat naar de tempel.
Wat gaan jullie doen vanavond? Geen idee, wat kunnen we doen?
Eten bij Mondee, Thai food, en live music. Goed plan, plattegrond erbij en we fietsen er recht naar toe. Heerlijk eten, gele curry met crab, en kip met cashew noten, mango met zoete saus met garnalen.
Pilsje erbij en 1 minuut stilte voor Oeteldonk!
We krijgen veel berichten binnen, leuk om te zien. Maar het is voor ons vervanmijnbedshow, echt waar!
De muziek is van de carpenters, Beatles etc. Echt leuk. En de twee muzikanten zijn net de Blue Diamonds, alleen Ramona zingen, dat kunnen ze niet! Kijken ons ogen uit. Die Thai drinken allemaal wiskey, black label uit flessen die ze zelf meebrengen. Dat mag allemaal hier. Ze schenken het zelfs voor je in, soda erbij, ijsblokken, emmer vol, hupsakee.
Na de pauze hebben ze allemaal genoeg gedronken en mogen ze met de band meezingen... Toen hebben we maar afgerekend! Teruggefietst, douche en nu in bed.
Tis mooi geweest! We hebben trouwens nog 1 nacht bijgeboekt, we zien wel!

• 15 Februari 2015 - 06:11

Conny:

Geniet ervan!! Ook het lezen! Wat is Oliebollenfantengeloop??