19 februari -15 Chachoengsao - Reisverslag uit Chachoengsao, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu 19 februari -15 Chachoengsao - Reisverslag uit Chachoengsao, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu

19 februari -15 Chachoengsao

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg janny

19 Februari 2015 | Thailand, Chachoengsao

19 februari -15. Chachoengsao new year

Happy Chinese Newyear!
Xx en xx wilden ons al vroeg komen halen, maar we hebben gezegd dat we een beetje wilden rusten, we willen ook zelf de stad bekijken, te voet, wel te verstaan. Er zijn hier eigenlijk geen fietsen, geen toeristen, dus is de bus, songthieuw of tuktuk het enige vervoermiddel als je geen auto hebt. Dus besluiten we nog eens naar chinatown te gaan naar het restaurant waar we eergisteren met xx gegeten hebben. We hebben een paar kilometer gelopen, en steken over, dat is al een happening op zich. bovendien rijden ze hier links, dus verkeer komt dichtbij vóór je langs van links. opletten dus!
Dan gaan we een straat in langs het spoor, maar zijn we niet waar we waren. We lopen eindje door en staan te bedenken wat nu, als er een jongen op een brommer stopt en in goed Engels vraagt of we verdwaald zijn, ja, eigenlijk wel! Waar willen we heen? Naar de oude markt. Dat is te ver om te lopen, tja dat is relatief, Thai lopen geen meter! Hij belt voor een tuktuk. You wait, tuktuk comes! En hij gaat weg.
Nou dan wachten we maar. Ondertussen staat er een stukje verderop een arme sloeber van alles uit vuilnisbakken te halen en in zijn bakfiets te doen. Alternatief voor afval scheiden! We geven hem wat geld en hij blijft maar bedanken. Heeft hij ook een goed nieuwjaar!
Nou en dan, komt dus de tuktuk voor gereden en Opi en Jopi kunnen erin kruipen.
Brrroem, scheurneus! En we komen bij de 100 jaar oude markt. Klopt, er ligt ook echt stof van 100 jaar. De winkeltjes, of marktkramen, ik weet niet hoe ik het moet noemen, bekijk de foto's maar, zijn van teakhout, geverfd en vooral oud. De markt staat op palen aan de oever van de rivier, dus je loopt eigenlijk op soort 100 jaar oude houten steigers. Sjongejonge, we kijken ons ogen uit! En we zien ook veul griebus, daar zijn we het vandaag over eens. Worden van alle kanten bekeken, farang, horen we. Vreemdelingen... Dat zijn wij!

Er zijn veel dagjesmensen uit Bangkok. En een groepje dames, allemaal in het rood, vanwege nieuwjaar. Ik bied aan ze op de foto te zetten, ze gaan helemaal poseren. Dan willen ze ook met ons op de foto! Nou alles wiebelt hier, kijk zo door de vlonder naar de modder van de rivier. It is safe zegt de dame, mm.. kweenie hoor?

We lopen terug en we eten toch maar een noodlesoepje.
Komen we langs winkeltjes die visjes verkopen en kleine vogeltjes, levend dus. Je koopt ze voor 5 bath, doet een gebedje en gooit de vissen in de rivier en de vogeltjes laat je ook los. Zal wel geluk brengen, denk ik. Ik doe niet mee, water naar de zee dragen, noem ik dat.

We hebben om 5 uur met Xx en Xx afgesproken, en willen nog even douchen, dus we nemen de tuktuk die voor de markt staat, beetje concurrentie is hier wel. Het is een hele ouwe, met 1 voordeel, hij gaat niet hard en de remmen doen het goed.

Terug bij Yenjit Bungalow, ff uurtje rust, douche en om 5 uur staan ze voor de deur. Mét een hele doos mango's, export kwaliteit, prachtig verpakt 8 stuks maar liefst! OMG, moeten we morgen allemaal meenemen. Ze vraagt of we al een hotel hebben in Bangsaen, want daar willen we heen. Nee, nog geen tijd gehad. Ik heb wel gecheckt, ze had ons the Tide resort aanbevolen, maar dat is voor ons too expensive! €125 per nacht. Dus heeft ze thuis al bekeken welke dan goed zijn, ze komen vaak hier voor het weekend. Er zijn hier veel Thai die uit Bangkok komen.
Dus ondertussen dat we naar een stadje rijden waar we Japans gaan eten heeft ze voor ons geboekt. En hoe gaan jullie daarheen dan? Met de bus natuurlijk, we reizen zo altijd. Nou Hij vindt dat maar niks, hij belt met zijn secretaresse, die moet informeren. Het blijkt dat we moeten overstappen ergens. Neen mogen we niet, hij wil ons brengen. Maar het is 1 uur rijden, hij moet toch ook werken denk ik. Dat kun je toch niet verlangen... Jawel zegt Xx no problem, als we om 8 uur kunnen vertrekken, dan kunnen we jullie checkin doen in het hotel. Ze blijven aandringen, dus zeggen we dat het goed is. Geen minibus, maar Toyota ?O.K.! Do it the easy way!
We komen aan 30 km verderop en eten soort Japanse fondue in hete bouillon.
Heerlijk, met vis en allerlei groenten. Rijst in een kom, soep erop en gamba's lekker!
Klaar? Dan gaan we naar de volgende plek en rijden weer een half uur. Helaas.. Vanwege nieuwjaar gesloten. Ondertussen kletsen we en vertellen ze dat ze morgen naar Hat Yai gaan, ze hebben daar een huis. Ze hebben een donatie gedaan om een tempel te bouwen en worden er voor een celebration (geen Vertaling voor) verwacht.
Ze is een fijnproever, ze weet overal plekken om lekker te eten en wil nu naar een bakkerswinkel, ergens bij een benzinepomp langs de snelweg. Daar hebben ze broden die gevuld zijn, met allerlei lekkers zoals vlees met rozijnen, of rozijnen apart. We krijgen er ook 2, ze koopt er wel 12! Lekker en leuk om cadeau te geven. Bakkertje is in één klap los.
Door naar de stad, want er moet nog banaanspringrolls met honeybee (honing) gegeten worden, onder tussen is de vrouw van een vriend gebeld of ze ook mee wil, het restaurant ligt naast hun huis. Dus hek open, en de oprijlaan in. De dame stapt in, ze lijkt erg verlegen, maar later blijkt dat ze geen woord Engels spreekt.
Ze doet iets voor het Red cross en is vandaag met onze gastheer naar de armen geweest om cadeau's te brengen voor newyear.

Wel, om een uurtje of 10 zijn we moe, vol van al die indrukken, eindelijk een keer mogen betalen, weer thuis. Morgen om 8 uur komen ze ons halen om ons naar Bangsaen te brengen.
Thuis nemen we mango nr 1 en 2 en een paar sneetjes brood, delicious!
Douchen en slapen, morgen is het vroeg dag én vast weer nieuw avontuur.