Donderdag 14 november, fietsen naar Nongkhai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu Donderdag 14 november, fietsen naar Nongkhai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van janny viguurs - WaarBenJij.nu

Donderdag 14 november, fietsen naar Nongkhai

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg janny

14 November 2013 | Thailand, Nong Khai

Donderdag 14 november 2013 Nongkhai
Jasper is jarig.Proficiat!

Sjef heeft om 7 uur al gezwommen. Het wordt een dagje triatlon :)
Vandaag eindelijk gefietst! Het hotel heeft 2 fietsen ter beschikking, en die hebben we dus gearresteerd voor vandaag. Sjef een mooie rose, hij zegt, de maat van Roos als ze 8 is! Maar goed we kunnen rijden, dus wegwezen.
De banden zijn zacht, en ik als dochter van de fietsenmaker, wil die opgepompt hebben, maar dat komt later wel. We hobbelen het weggetje af. o ja, ze rijden hier links. Hoe gaat dat ook weer met rechts afslaan hehe?
De Thai lachen naar ons, die denken, daar heb je weer 2 van die gekken op zo'n klein fietske! Hier fietsen alleen hele arme mensen. Ze roepen Hello! En wij zwaaien maar terug....
Eerste stop is na een kwartier. We fietsen langs de autobaan. (Ik hoor mijn moeder al zeggen : kijk alsjeblief goed uit! Ja mama natuurlijk!)
Maar eerst koffie! Met taart, lekker. We stappen weer op, de autowassstraatman kan mijn band ook niet pompen.
We steken over, anders rijden we richting Laos en we willen naar Nongkhai.
Alsmaar rechtdoor en we belanden in de stad. We hebben ook nog een slot nodig, tja Hollands gevoel, want niemand steelt hier een fiets! Bij de fietsenwinkel, en daar staat me een collectie binnen, geweldig! Echt.
Sjef koopt voor 3 euro een slot, en we vragen om de banden te pompen en mijn zadel recht te zetten. Doet ie meteen, fietsenmakers zijn goeie mensen. Ikke keiblij, zit al heel anders en we rijden als een tierelier.
We rijden naar de boulevard en kijken hoe de scheepjes hier af en aan varen naar de pier aan de overkant, in Vientiane. Matrassen, doosjes met azijn, en nog heel veel andere spullen. We zien mensen gaan offeren, beneden bij het water. Sjef zegt dat ze as uitstrooien, best mogelijk.
We fietsen verder naar de Sadet market, overdekt wel te verstaan.tja en waar laat je dan 2 geleende fietsen? Bij een kraampje waar er al één staat! De dame zegt, zet maar neer, ik pas er wel op, die andere is mijn fiets. O.K. Dan, doen we en we gaan shoppen. we kopen gedroogde bananenschijfjes en tamarindesnoepjes. En ... Iets leuks voor de Sint.
Dan lunch bij de Vietnamees. Bak sla en andere takjes en blaadjes, rijstvel, mie, knoflook, worstje en pindasaus. Plekhendjes heb ik ervan, maar nou ja, het was weer lekker. Sjef had liever biefstuk, maar hier hebben ze alleen buffel biefstuk, en wat dat dan is ?....
3 uur: tijd om terug te gaan, het is toch 1 uur fietsen langs de highway. Dus we halen ons fietske weer op bij de dame, praten nog even, ze dacht dat we verdwaald waren. Was een Laotiaanse, die in Dubai heeft gewoond en haar zoon woont in Brussel. De wereld is klein.
Op de fiets terug, even langs de 7 eleven. ( ik noem t altijd de nine eleven) yogurt en drinken en mandarijntjes gekocht. Door naar het hotel
Pfff. Nu nog zwemmen, we hebben niet voor niets een zwembad, dus plons.
Op het bordje staat : don't dive, run or do other horsegames! Ik word nieuwsgierig.
Na het eten hebben we een hotel geboekt in Udon Thani, voor 3 nachten, we gaan overmorgen daarheen. Een vlucht op de 19e naar Bangkok, en een hotel daar voor de 2 laatste nachten. Zo, dat is dus ook geregeld, het aftellen kan beginnen! Zondag is het hier Loi Kratong, feest van het water en dat vieren ze met licht (!) ze maken een Loi Kratong, kaarsje erin, haar erbij, stukje nagel en dat moet drijven op de rivier. En ze laten van die papieren wensballonnen op, mooi om te zien. Dat gaan we zondag beleven.
Morgen nog een keertje op de fiets, we zitten hier tussen de rijstvelden, eens kijken wat we nog kunnen beleven.
Ondertussen hoor ik steeds wat, hier in de eetzaal, waar ik zit. De kamer heeft geen wifi namelijk. Ik ben erachter, het is mijn horloge langs de tafel, gelukkig geen engerd.
Buiten kwaken de kikkers, het meertje is aan de overkant.
Sjef is aan slapen toe, ik aan een beetje languit en was een vermoeiende sportieve dag!

Verslag uit: Thailand, Nong Khai

Thailand en Laos 2013

MOrgen Op 30 oktober 2013 vertrekken we naar Thailand.
Onze planning tot nu toe :
Vlucht naar Dubai, stopover van 3 uur en door naar Bangkok.
Aankomst 13.30 uur plaatselijke tijd.
Om 18.15 uur vliegen we door naar Chiang Rai.
Hier blijven we tot maandag.
Maandag reizen we door naar Chiangkong, aan de Mekong en de grensovergang naar Laos.
Woensdagochtend steken we de Mekong over naar Laos, nieuw visa, en gaan we op de slowboat. We varen die dag naar Pak Bang, daar gaan we van boord en overnachten in een hotel.
De volgende dag varen we verder naar Luang Praban. Een stad die op de lijst van Unesco staat. Rondkijken, beetje fietsen en hoelang we blijven weten we nog niet.
Hoe onze trip verder gaat, en of we naar Vientiane gaan, ligt eraan hoe dat bevalt. Het is 800 km verderop.
In Vientiane is de friendshipsbrug, kunnen we weer naar Thailand, naar Nong Kai. Daar waren we al eens voor 3 nachten, we bleven er 7. Even terug dus. Maar t kan ook anders lopen.
Uiteindelijk zullen we 1 week aan een tropisch strand vertoeven, waar? Ligt aan het weer.
Op de 21 ste zijn we in elk geval in Bangkok, waar we s avonds om 23 uur moeten inchecken voor onze vlucht naar huis.

Jullie zien, er zijn nog een aantal zaken te regelen. komt goed, we hebben er zin in!