Vientiane, Laos 12 november 2013 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van janny viguurs - WaarBenJij.nu Vientiane, Laos 12 november 2013 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van janny viguurs - WaarBenJij.nu

Vientiane, Laos 12 november 2013

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg janny

12 November 2013 | Laos, Vientiane

12 november 2013
Vientiane, Laos

Pff, wat is het ontzettend warm vandaag, en heel veel smog.
We gaan naar de Wat Sisaket, de oudste tempel van Laos. En de belangrijkste, hier werd de emerald Boeddha bewaard, tot ie meegenomen werd naar Bangkok in Thailand. Er zijn hier meer dan 1000 kleine nisjes met Boeddha beeldjes erin. Mooi om te zien. Achter een hek liggen honderden Boeddha beeldjes, die stuk zijn, vernield in een oorlog, soort beeldenstorm.
We zijn in de tuin van de tempel en daar worden opeens kokosnoten uit een boom gehaald, een man klimt erin als een aap en de hele tros valt omlaag.
We wilden ook nog door naar het museum, maar dat is tijdens lunch dicht. Lopen, geen optie, te heet, we nemen een tuktuk en vragen naar een koffietent.
Godsamme, wat een smog daar achter in dat brommertje, maar we komen bij een soort warenhuis. Alles behalve koffie! Maar wel horloges, alle merken, voor zo'n 15 euries. Op de derde etage is een foodcenter. Stel je voor, het restaurant v.d. Ven D en dan in het midden allemaal eettentjes en er omheen schoolbanken. We nemen springrolls, in heel dun rijstdeeg. Lekkere vulling, sausje erbij, lekker. Wat een herrie, die mensen hier maken veel lawaai, boeren en rochelen ook nog. Dus, wegwezen!
En daar vinden we de koffieshop. Ze maken hier goeie cappuccino en lekker gebak, en het heeft ook nog een Europeesche naam. Belgische wafels, ook lekker. Naar het museum, en in de tuktuk naar het hotel. Drie keer omgedraaid, heel Vientiane gezien, hij wist de weg niet. Toch bij ons hotel, dat in een steeg ligt, aangeland. Lekker uurtje geslapen.
Het schemert al als we weer op pad gaan. Dat is trouwens erg vermoeiend. Je bent steeds onderweg. In de hotels staat nergens een gemakkelijke stoel.
We lopen langs het theater
bij het theater is iets te doen, een soort beurs of zo, vandaag de opening, een hele erehaag van klederdrachten van allerlei windstreken hier in Laos.
Ze staan langs de oprijlaan naar het theater en maken muziek. Ik wil het allemaal zien hoor, dus ik schrijd er tussendoor en Sjef er schoorvoetend achteraan. ( je kunt toch zo maar niet naar binnen!) ik wel hoor, tot ik word weggejaagd, maar dat gebeurt niet!en we komen in een grote theaterzaal. geen idee wat er komt, maar we krijgen plaats aangewezen, dus lekker zitten. er is airco dus..
Wat blijkt, de president is er, met allerlei bobo 's. Het volkslied wordt gespeeld en er wordt gespeecht. En er zijn 2 presentators, net als bij t songfestival, 1 spreekt Lao en de andere Engels.
We zijn uitgebreid gefilmd door allerlei tv stations, dus we zijn inmiddels VIP's hier. Val hier natuurlijk helemaal niet op! Dan wordt er gevolksdanst en getrommeld en na 2 rondjes krijgen we slaap en honger, dus we naaien eruit! Jammer, maar genoeg!
Door naar een backpackers restaurant, de definities zijn al bekend bij jullie (!)
Maar ze hebben goeie pizza's uit zo'n echte oven, en lekkere tagliatelle.
Buikjes vol, door naar de avondmarkt, heel veel lawaai bij de Chinese tempel. Chinees toneel, en getrommel.
Door naar het hotel pff, zo vochtig en warm, je kunt ons uitwringen .
Morgenvroeg vertrekken we terug naar Thailand over de Friendshipsbrug, 1 km hier vandaan. Na grondige inspectie van alle plekken in het zuiden, de voorspellingen blijven slecht. Storm en regen. In Cha am is overstroming, ook in Pattaya, Samui is regen enz. De orkaan beïnvloedt het weer in heel Azië.
Maar hier in noord Thailand blijft het mooi, dus besloten we om voorlopig een paar dagen hier te blijven. Morgen slapen we 1 nacht bij Thai Nongkhai guesthouse. Hier hadden we het in 2008 zo fijn. We kijken voor een resort hier in de buurt, met zwembad, en dan kunnen we ook lekker bijkomen, boekie lezen en zwemmen, fietsen etc. Zondag is het Loi Kratong, geweldig om mee te maken. Dus prima!
Volgende week Dinsdag vliegen we dan naar Bangkok en donderdagnacht naar Dubai -Amsterdam.
Maar dat duurt nog een week, eerst morgen maar weer eens over de grens, visa regelen etc.
Het wordt rustiger in Bangkok, de amnestiewet is niet aangenomen, maar nu zijn de roodhemden weer boos, ze doen maar, merk er hier Niks van!
Zo, wat een dag weer, Sjeffie ligt al gestrekt en ik ga het voorbeeld maar eens volgen.

Verslag uit: Laos, Vientiane

Thailand en Laos 2013

MOrgen Op 30 oktober 2013 vertrekken we naar Thailand.
Onze planning tot nu toe :
Vlucht naar Dubai, stopover van 3 uur en door naar Bangkok.
Aankomst 13.30 uur plaatselijke tijd.
Om 18.15 uur vliegen we door naar Chiang Rai.
Hier blijven we tot maandag.
Maandag reizen we door naar Chiangkong, aan de Mekong en de grensovergang naar Laos.
Woensdagochtend steken we de Mekong over naar Laos, nieuw visa, en gaan we op de slowboat. We varen die dag naar Pak Bang, daar gaan we van boord en overnachten in een hotel.
De volgende dag varen we verder naar Luang Praban. Een stad die op de lijst van Unesco staat. Rondkijken, beetje fietsen en hoelang we blijven weten we nog niet.
Hoe onze trip verder gaat, en of we naar Vientiane gaan, ligt eraan hoe dat bevalt. Het is 800 km verderop.
In Vientiane is de friendshipsbrug, kunnen we weer naar Thailand, naar Nong Kai. Daar waren we al eens voor 3 nachten, we bleven er 7. Even terug dus. Maar t kan ook anders lopen.
Uiteindelijk zullen we 1 week aan een tropisch strand vertoeven, waar? Ligt aan het weer.
Op de 21 ste zijn we in elk geval in Bangkok, waar we s avonds om 23 uur moeten inchecken voor onze vlucht naar huis.

Jullie zien, er zijn nog een aantal zaken te regelen. komt goed, we hebben er zin in!